Idag startar det.

Kicki Viklund heter jag, en av föräldrarna till ett barn i Kramforsskolans Hajens Förskola. Och här har vi dem !!!! Vissa är frånvarande, men det här är årets officiella klasskort ! :-)



Kramforsskolan, som är kommunens största förskola och  låg- och mellanstadieskola, är belägen mitt i centrala Kramfors. Skolan har ca. 300 elever från förskoleklass t.o.m. årskurs 6. Utöver detta har skolan tre fritidsavdelningar; Hajen, Bläckfisken och Delfinen.

Bakgrunden till mitt bloggande är att min pojke Zebaztian har brutit benet och att han inte klarar sig helt själv under skoltid – eftersom jag är föräldraledig och har belönats med en lugn och tyst liten bebis så fungerar det att ta med min bebis på på lektionstid, så då passar jag på att vara delaktig i det här. Vem minns inte sin egen förskoletid - åtminstone jag gör det. 

Beslutet att blogga togs dessutom av det skälet att våra underbara fröknar flaggat för att klassen är rörlig, busig och nåt att ”bita i”. Jag kände att jag här hade en möjlighet att delta i den utvecklingen, hjälpa eventuella elever som kanske inte hinner med att få hjälp bland buset, och förstås att lära känna alla dem fina ungarna som vi har i klassen.

Det är en otrolig upplevelse som jag får vara med att delta i – deras första kliv in i skolvärlden. Jag känner att det är viktigt att den första tiden för gruppen blir bra, och det är verkligen en ynnest att få vara med att påverka den delen, bara en liten del.

I en del av ett projekt kommer jag också att blogga här på denna blogg om min upplevelse tillsammans med ”småhajarna”. Jag ska undersöka möjligheten att förmedla vad som händer i skolan, via den nya tidens kommunikationsvägar – allt för att se om vi föräldrar, kompisar, mormor, farmor, kusiner och alla andra ska kunna ta del av skolan, om inte annat bara för rena nöjet för er som inte har möjlighet att delta på skoltid. Tanken är att projektet ska fortgå, och att fröknarna och/eller andra föräldrar ska kunna göra inlägg som gäster, eller ta över helt, när jag inte kan vara med längre efter jul. Annars, lägger vi ner den, då har vi ialla fall försökt.


Bloggen kommer på inget sätt att ”hänga ut” något barn eller vuxen, eller att på nåt sätt förmedla något negativt om någon. Bloggen har som syfte att ge en inblick i en form av journalistiskt kåseri-stil, ibland ur nåt barns synvinkel, kanske via någon intervju, en liten film eller helt enkelt ett kåseri eller annat om dagen som varit. En kul grej, helt enkelt, för oss alla – ett nytt sätt att vara delaktig. Vi får se hur det blir !!

Detta är ett helt privat initiativ och skolan eller Kramfors kommun har inte något ansvar (men kanske kan dra fördelar) för detta. Kanske kan fler klasser dra igång inom kort, om det fungerar bra.


Kul om du som förälder till nåt av barnen kan avsätta en ledig förmiddag eller två, i två timmar med oss, vi föräldrar behövs verkligen i klassen !


Ingen förälder har ännu tackat nej till att deras barn ska vara delaktiga i bloggen. Så nu kör vi !




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback